Det er ikke annonsørens jobb å holde liv i lokalavisa!

Det er ikke annonsørens jobb å holde liv i lokalavisa!

Sist uke var jeg på «Kommunikasjonsdagen 2017» , og her fikk vi blant annet høre utviklingssjef i Adresseavisa Ingeborg Volan stille spørsmålet, vil mediebransjen kunne sette dagsorden i framtida? Se foredraget her

Volan peker på noen viktige elementer som hun mener vil ha stor betydning for mediebransjen i fremtiden:

  • Levere unikt innhold
  • Levere kvalitet
  • Være en nyttig del av hverdagen til folk
  • Tillit hos leseren

Jeg tror Volan har mye rett i det hun sier, som at lokalavisene trenger å ha mer fokus på å skape unikt innhold, være ydmyke og sette søkelyset på noe som folk ikke får andre steder. Kanskje må saken deles av en venn for at den skal bli lest? Og kanskje har avisene hatt for lite fokus på det å være en venn!?

Jeg tror at det må leveres god journalistikk som gjør at lokalavisene blir en naturlig del av hverdagen til lokalbefolkningen. Det er for mye fokus på leserbrev og notiser hvor leseren selv blir oppfordret til å sende inn tekst og bilder for å få sin «etterlengta» pressedekning. Det blir det bare masse dårlig «fyllstoff» av og leseren mister interessen og med den følger også betalingsviljen.

Er det mangel på ressurser som gjør det? eller er det organiseringen av ressursene som er årsaken? har de selv mistet troen på eget produkt?

Små foreninger, idrettslag og bedrifter må også ta sin del av ansvaret her - man kan ikke sitte passivt å vente på eller forvente at lokalavisa skal synliggjøre sakene sine... i 2017 må man selv ta ansvar for egen synlighet og ta eierskap over eget digitalt innhold!

Tenk hvis lokalavisene kunne brukt ressursene sine på gravende journalistikk fra det dypeste mørket i lokalmiljøet? Tenk hvis de kunne gå foran å vekke følelser i befolkningen... og bidra til debatt om vanskelige saker? Det vil sette dagsorden, også i fremtiden!

- og det er det som setter avisa i den samfunnsrollen den bør ha! 

Are Stokstad i Amedia sier at lokale saker, selger... og det tror jeg også! Men skal det fortsette må lokalavisene tørre å kommunisere der leseren er, den må lytte på hva leseren vil ha, og ta i bruk ny teknologi. Grunnen til at Facebook og Google har en innovasjonskraft større enn noen, er fordi de setter brukeropplevelsen først og viser sterkt digitalt lederskap.

Jeg mener at vi mer enn noen gang trenger lokalavisene, men det er ikke annonsørens oppgave å holde liv i dem - det må de klare selv. Ved å være unik på leserens premisser, levere kvalitet og evne å kommunisere på tvers av kanaler - skapes det tillit hos leseren. Magien i en sak er ikke tilstede før den blir lest.

Norge er i verdenstoppen i daglig bruk av sosiale medier, og spesielt Facebook. Hvor er da den sosiale kommunikasjonen med befolkningen på nett?

Det er dessverre liten kompetanse om hvordan man kommuniserer på sosiale medier i lokalavisene. Det er synd! Her sitter de på en unik mulighet til å nå ut med sine gode historier og til å engasjere sin lokalbefolkning. Når det samtidig ropes om at de unge ikke bryr seg eller at det er så vanskelig å engasjere dem, da må strategien endres internt i hvordan journalistikken distribueres.

Jeg har stor respekt for journalister, men det er viktig å huske at det er like hardt arbeid å drive kommunikasjon i sosiale medier som på lokalavisas egne flater. Facebook, Instagram og Snapchat er ikke et tillegg til avisa. Det er nye måter å formidle journalistikk på!

Senior Social Reporter for CNN Digital Yusur Omar var i Norge på Social Media Days for å fortelle hvordan CNN jobber redaksjonelt med sin kommunikasjon for å nå ut med sine historier til alle. De bruker teknologien i de nye kanalene til å også dekke de tunge sakene. Voldtektsofre og krigsrammede bruker filter fra Snapchat som sensur til å fortelle sine historier – det kalles for selfie-journalistikk og det går viralt.

Jeg tror at frykten for fremtiden ødelegger så mye for lokalavisene at man lett blir blind på hva leseren egentlig vil ha og hva ny teknologi kan skape av muligheter. Man kjører seg fast i et hjørne, hvor mye blir andres feil.

Ofte hører jeg kunder si, med skam i stemmen at de lurer på om de skal slutte å annonsere i lokalavisa... Den skammen håper jeg det snart blir en slutt på!

Ingeborg Volan sa også at mediebransjen må slutte å bruke begrepet «fake news», det er IKKE nyheter hvis det er fake.

«Så kjære lokalavis, du må reise deg og ta tilbake samfunnsrollen din. Lokalbefolkningen trenger deg»!

 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.