Trygge digitale foreldre gir trygge digitale barn

Elise er klar i sin sak: – Trygge digitale foreldre gir trygge digitale barn

Elise Landa har alltid vært veldig engasjert i arbeid med barn og unge. Nå har hun inngått en avtale med Larvik kommune om nettkurset Trygge Digitale Foreldre.

Nettkurset Trygge Digitale Foreldre har blitt kjøpt av Larvik kommune for å utdanne foreldre som har barn i klassetrinnene 3, 6 og 8.

– Det kommunen gjør, er ganske unikt i Norge. Larvik kommune har tatt en posisjon med den digitale satsingen si allerede, og dette nettkurset er en del på veien til en enda større satsing, sier Elise.

Hun forteller at hun har et hjerte for å hjelpe til med å skape dialog mellom voksne og barn.

– Alt handler om kommunikasjon og den gode dialogen hjemme. Dette handler også nettkurset mye om – hvordan man skal være en voksen som barna føler at de kan komme til for å fortelle ting, sier hun.

– Mediekompetansen er sentral
Hun forklarer også at et av målene er å jevne ut den kløfta som er mellom generasjonene.

– Det er en kjempekløft mellom generasjonene, og det hjelper ikke i dag å bruke digital husarrest, mobilforbud eller å stenge nettet. Det hjelper ikke å bruke pekefinger, for det skaper ikke kommunikasjon eller dialog med noen, og heller ingen trygghet eller god plattform hjemme. Du får ikke barn som har lyst til å si ifra hjemme hvis de opplever noe vanskelig hvis de blir møtt med «nei» og pekefinger, fastslår Elise.

Hun kan også fortelle at den mediekompetansen barn og unge opparbeider seg nå, er svært sentral for framtiden.

– Vi må forstå at barn og unge er helt avhengige av å bruke teknologien, og at sosiale medier faktisk er en del av den teknologien – uansett om man liker det eller ikke. Det å vite hvordan de ulike mediene fungerer bidrar til en mediekompetanse som de må ha rundt teknologi når de skal ut i skole og arbeidsliv. Det er barna våre som skal finne ut av hvilke jobber som finnes om 10–15 år, og hvis de skal klare å henge med på den innovasjonen, er de nødt til å ha teknologisk kunnskap, forklarer hun.

– Vi må være digitale rollemodeller
Hun påpeker at mye handler om å være en god rollemodell, også digitalt.

– Jeg blir ofte møtt av lærere som forteller hvordan elevenes foreldre legger armene i kryss og kapitulerer, fordi «Facebook bare er noe dritt uansett». Jeg tenker at man trenger ikke bruke Facebook selv, nødvendigvis, men man må vite hvordan det fungerer. Du må vite hvordan personverninnstillingene er på sosiale medier, og du må være en god rollemodell – også digitalt, sier hun.

Hun er også ærlig på at både internett og sosiale medier har både muligheter og utfordringer.

– Vi må snakke med barna helt fra de er små om at det finnes muligheter og utfordringer, og det finnes slemme mennesker på nett, og snille mennesker på nett. Hvordan de håndterer det er noe vi må snakke om med dem fra tidlig alder. Det hjelper ikke begynne å snakke til en 14-åring, da er det for seint. Vi må begynne tidlig, konstaterer Elise.

Dårlige eksempler
Hun påpeker også at mange foreldre går foran som dårlige eksempler når det gjelder deling av bilder.

– Man har ikke lov til å dele bilder av andre mennesker, dersom de ikke har godkjent det. Men hvordan skal barna lære det, når foreldrene deres deler bilder av dem uten å spørre? spør Elise.

Hun sier også at foreldre har vanskeligheter for å skjønne at dataspill også kan være en sunn hobby og fritidsaktivitet.

– Vi har en foreldregenerasjon som ser ned på nettspill og gaming. Håndball, fotball og ski er sunne verdier og sunne fritidsinteresser, mens nettspill og gaming er farlig og noe som gjør deg usunn. Det myten må vi bort fra. Vi må se hvor stor kompetanse de som spiller faktisk har, for her snakker vi om ingeniørkunst på mange av spillene, sier hun.

Håndtere barnas bruk av teknologi
Hun forklarer også at foreldre har liten forståelse for hvordan de ulike spillene foregår.

– For eksempel når barna starter en runde med et online spill sammen med noen andre, som man jobber sammen med og samarbeider med om et felles mål, så forstår ikke foreldrene at de ikke bare kan avbryte midt i en runde. Da blir de utestengt og hetset fordi de ødelegger for samarbeidet. Jeg pleier å sammenligne det med at man ikke ville gått ut på en fotballbane midt i en fotballkamp og sagt «nå er det middag, nå må du avslutte». Når det fremstilles sånn, så er det litt enklere å forstå hvor stor forskjellen er på synene på fotball og onlinespill, sier hun.

Hun avslutter med å si at nettkurset først og fremst handler om å undervise alle foreldrene om hvordan de skal håndtere barnas bruk av teknologi og sosiale medier.

– Jeg er stolt av å bo i en kommune som gjør disse tingene, og som tar ansvar på denne måten, avslutter Elise.

 

Skrevet av Maria Bye Brattbakk, Østlands-Posten

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.