Digital og synlig ledelse

Er du en digital og synlig leder

Det går fort og det går fortere en noen gang før -digitaliseringen utfordrer og angriper nådeløst den ene forretningsmodellen etter den andre. Det kan vi lese om i de fleste aviser og på Facebook hver eneste dag.

Men hva betyr det egentlig for deg – for deg som skal begeistre, lede, og utvikle de kloke hodene? De som elsker at det går fort, og som gjerne kunne tenke seg at det gikk enda fortere…(!)

Vi kaller de for millenials – de er født etter 1980, de er avanserte brukere av søk, app´er og teknologi. De er dine ansatte og dine kunder de neste årene.

Den fjerde industrielle, teknologiske, ( frustrerende ) og digitale revolusjonen – det vi i lengre tid har kalt for fremtiden, er her. Vi står i det med begge beina og det påvirker oss på jobben, og det påvirker oss hjemme.

Nordmenn er på verdenstoppen i bruk av ny teknologi, hjemme – det er ingen som har så mange teknologiske duppedingser som oss. Det er ingen som har så høy daglig bruk av sosiale medier som oss og vi elsker å være tidlig ute med det siste nye. Paradokset er at når vi trår over dørstokken til jobben, så er det plutselig helt greit å flytte på papirer (!) og det er helt greit å bruke CRM-systemet fra 2005.

Endringer gjør vondt. 

Jeg tror at kravet til dagens ledere om å være digitalt synlige vil være vinn eller forsvinn i fremtiden. Jeg møter mange bedriftsledere i jobben min og det jeg opplever er at mange er redde for å bli synlige. De er redde for å gjøre feil, de er redde for å feire, de er redde for å skape kriser, og de er redde for selve kommunikasjonen i seg selv.

Du må se på deg selv som en merkevare - du må bygge deg opp et godt, digitalt omdømme. 

Mange ledere er i modus for å ta grep, men har for mye fokus på å beskytte seg, istedenfor å utnytte mulighetene som ligger i ny teknologi. Det er det samme vi gjør som ledere som tenåringsforeldre, vi bruker pekefinger og frykt for å skape kontroll.

Tenk hvis vi hadde feiret det nye og gitt de unge den gode starten de trenger for å bli gode innovatører som skal skape fremtidens teknologi, tjenester og produkter…?!

Du er avhengig av de beste hodene for å lykkes. 

Jeg tror at ledere som mestrer sosial kommunikasjon vil kunne posisjonere seg best i den digitale transformasjonen og i selve kampen om «de beste hodene». Bransjerapporten til Mediabemanning som ble lagt fram i slutten av januar viser at det er tre ting som er viktigst hvis man skal bytte jobb – lære mer, bedre lønn og en bedre leder. Siden vi i Norge ikke har en kultur for åpenhet rundt lønn, tror jeg at det å være en synlig leder vil være et av de smarteste triksene å bruke.

Sosiale medier er et perfekt sted å kommunisere godt arbeidsmiljø, verdier, innovasjon og samfunnsansvar. Du må ta eierskap over ditt eget digitale innhold, du må vite hva som ligger i «Google-sekken» om deg som leder og bedrift.

Akkurat som at du ved et tastetrykk finner ut om en jobbsøker er aktuell eller ikke – så blir du googlet med et tastetrykk tilbake.

 Jeg tror at lederens evner til å være synlig og skape oppmerksomhet rundt sine verdier, visjoner og ambisjoner vil være avgjørende for å være en attraktiv arbeidsplass i morgen.

To sjefs-myter til slutt:

Vi jobber B2B så vi trenger ikke sosiale medier…
Vi hadde omsetningsrekord i fjor så vi trenger ikke endre noe…
Og jeg velger å avslutte med Master Joda:

No! No different! Only different in your mind. You must unlearn what you have learned.

- Elise

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.