Skjermbruk - utfordring eller utbytte?

Skjermbruk - utfordring eller utbytte?

Jeg fikk en snap i går kveld av en mor som skreiv at bestemoren til sønnen hennes på 10 år var bekymret fordi hun mente at barnebarnet bruker altfor mye tid på å spille Minecraft. 

Denne moren har tatt nettkurset «Trygge digitale foreldre» og vi snappet litt frem og tilbake rundt denne problemstillingen om skjermbruk. Moren sa at hun mente det ville bedre seg når skolen begynner igjen, og der tror jeg hun er inne på noe veldig viktig.

Barn kjeder seg sånn som oss, og gjerne når det nærmer seg skolestart igjen. De har vært mange uker borte fra venner og hverdag og mange synes det begynner å bli kjedelig. Akkurat som at vi voksne ligger foran TV og sapper eller skroller nedover i Facebook-feeden når vi kjeder oss, spiller barna enda litt mer Sims eller Minecraft.

Det er helt naturlig og det jevner seg i de fleste tilfeller ut igjen. 

I denne diskusjonen kommer det også ofte opp at mange synes det er «helt innafor» å bruke TV som fritidssyssel, men at de er mye strengere når det kommer til spilling og mobilbruk. 

Det som er viktig å diskutere er hva slags utbytte sønnen her bør få når han bruker tid foran skjermen. Å spille Minecraft er i utg.pkt bra for hodet, fordi det gir næring til hjernen. Det krever en aktiv handling og et aktivt engasjement. Å bruke tid på TV er derimot utrolig passivt og krever ingen aktivitet.

På 70-tallet fikk vi høre at vi kunne få firkantete øyne hvis vi så for mye på TV. Dagens foreldre er nå vant med TV og vet at vi ikke blir dumme av det. Men så bekymrer vi oss allikevel på akkurat samme måte når det kommer til dingser og skjermbruk for våre egne barn.

Vi som er foreldre i dag er digitale innvandrere og trenger å heve vår egen kompetanse om teknologi og hva digitaliseringen kommer til å kreve av barna våre i fremtiden.

Vi diskuterte videre med snapper frem og tilbake om hva som er anbefalt skjermtid for sønnen hennes. Det er et spørsmål jeg vet mange foreldre ønsker svar på, men det finnes dessverre ikke et enkelt svar på akkurat det. 

Jeg tror det viktigste er å se an barnets personlighet og interesser. Noen skal jobbe med teknologi og digitalisering i avansert grad når de blir større, andre skal ikke det - men trenger ferdighetene allikevel. Men det vi må gjøre er å sette spilling og teknologi på lik linje med fotball, ski, dans og gitarspill.

Det viktigste er at barna er friske og raske, har det bra på skolen, har en naturlig døgnrytme og trives i hverdagen sin. Også vet vi at det ikke er bra for søvnen vår å bruke for mye skjerm før leggetid. Så må hver familie finne sine grenser og regler, som må gjelde alle i familien - også de voksne.

Det er viktig at vi lærer barna så tidlig som mulig hva sunn bruk av teknologi er. Som alt annet i verden, så er det måtehold som gjelder også her. Men hvordan skal de lære om det, hvis vi bruker frykt og pekefinger?

Du må skille mellom passiv og aktiv form for skjermbruk, ikke fokusere på hvilken dings barnet bruker. Om det er TV eller Ipad spiller ingen rolle, men tenk igjennom hvilket utbytte du vil at barnet skal ha. ( og som regel er spill mye bedre en TV.)

Hadde du gått inn på rommet til barnet ditt og sagt; nå er det for mye bygging av lego?

...bygging av lego og spilling av Minecraft er akkurat det samme. 

 - Elise 

Trygge digitale foreldre er et holdningsskapende nettkurs for deg med barn mellom 8-16 år - målet er å bidra til en bedre dialog mellom voksne og barn hjemme rundt kjøkkenbordet. Les mer her Trygge digitale foreldre

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.