Merkevarer utnytter ikke den lokale synligheten

Merkevarer utnytter ikke den lokale synligheten

 

Når store merkevarer ikke benytter seg av kraften i lokal kommunikasjon...

Altfor mange butikker/avdelinger får enten ikke lov til å kommunisere lokalt på sosiale medier eller de blir overlatt til seg selv, uten opplæring.
Hvorfor?

Jeg reiser mye rundt til butikker og kjeder med mine foredrag og kurs. Det som slår meg på disse turene er at de fleste store kjedene og merkevarene ikke har tatt eierskap til den lokale synligheten og kommunikasjonen der de har avdeling eller butikk. Dette undrer jeg meg stort over. 

 

Hvorfor er det så få som lærer opp sine avdelinger/butikker i innholdsproduksjon og kommunikasjon på sosiale medier? Hvorfor tar de ikke eierskap til merkevaren og kjedens omdømme gjennom alle sine lokale butikker og avdelinger? Ingen sentral markedsføring på sosiale medier kan noen gang skape samme magi som gode og lokale profiler.

Sosiale medier handler om interaksjon med kundene der de er, handler og bor. Det handler om god kundeservice digitalt og det handler om å fortelle historien bak produktene og tjenestene. Merkevarer ser ut til å glemme at det ikke bare handler om annonsekampanjer - det handler om hverdagskommunikasjon.

Alt for mange merkevarer markedsfører seg som de alltid har gjort. Store mengder reklame pumpes ut (bare nå i nye kanaler) og det annonseres for svimlende summer på disse store kampanjene. Men det handler ikke lengre om kampanjer, det handler om kommunikasjon og synlighet hver dag hele året. Det er tungt nok som det er for butikker i dag i møte med netthandel om vi ikke også skal ta fra dem den unike muligheten det er å kommunisere lokalt.

En digital strategi må inneholde opplæring av butikker og avdelinger slik at profilene i sosiale medier blir driftet på bra vis etter merkevarens ønsket etterlatt inntrykk og verdier.  

Tenk på den synligheten din merkevare kan få hvis 20 av dine butikker eller avdelinger blir helt rå på kommunikasjon og synlighet på nett? 

 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.